Výroční zpráva - MŠ Smetanova 840
Mateřská škola Bohumín – Nový Bohumín Smetanova 840
Výroční zpráva o činnosti mateřské školy
za školní rok 2011 – 2012
1. Charakteristika MŠ Bohumín Smetanova 840
Typ školy: mateřská škola s celodenním provozem
Počet tříd: 3
Vyučovací jazyk: český
Kapacita: 70 dětí
Zapsaných: 70 dětí
Počet pedagogických pracovníků: 5
Počet provozních pracovníků: 2
Provoz: celodenní 6,00 – 16,00 hod.
Adresa: Mateřská škola
Smetanova 840
735 81 Bohumín
Mateřská škola sídlí v samostatné dvoupodlažní budově v centru města Bohumína .
Na budovu přímo navazuje rozlehlá zahrada se vzrostlou zelení a dřevěnými herními sestavami, které umožňují realizaci různorodých pohybových i relaxačních aktivit dětí. Zahrada je pravidelně udržována.
Mateřská škola je vytápěna centrálním zásobováním teplem.
V tomto školním roce jsme pokračovali v postupných rekonstrukcích šaten.
Nechali jsme zrekonstruovat šatnu v přízemí vpravo. Je nyní vybavena nábytkem, který odpovídá bezpečnosti a potřebám dětí. V šatně ve středu budovy byla vyměněna nevhodná podlaha z kachliček, která se zvedala a praskala, za linoleum. Do kanceláře jsme pořídili nový nábytek a psací stůl.
Vzhledem k problémům s vytápěním budovy v zimním období jsme nechali vyměnit veškeré ventily radiátorů za termoregulační hlavice a po revizní kontrole při níž byly zjištěny závady v elektroinstalaci v kuchyni a šatně byly zrekonstruovány elektrické rozvody a vyměněny rozvodové skříně.
Rovněž jsme na základě vyhlášky 343/2009 Sb. dokoupili dalších 20ks matrací na lehátka. Zakoupili jsme 6ks nových lehátek a 20ks. přikrývek. Pořídili jsme nový vysavač a skartovačku.
Z projektu EU „ Škola bez rizik“ jsme získali interaktivní tabuli, notebook PC, multifunkční tiskárnu, výtvarný a kancelářský materiál.
Přehled tříd:
Počet tříd : 3
1.třída : 2,5 leté – 4 leté
2.třída : 4 leté – 6 leté děti
3.třída : 5 leté – 6 leté děti
integrované : 0
jiná národnost : 0
odložená školní docházka : 4
2.Vzdělávaní v MŠ :
Vzdělávací práce v mateřské škole probíhala dle školního vzdělávacího programu
„ Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je přece prima“.
Druhým rokem jsem plnili tyto krátkodobé cíle:
1. Vést děti k estetickému vnímání přírody v každém ročním období a ke schopnosti vyjádřit
tyto své prožitky, emoce a postoje – slovně, výtvarně, hudebně a pohybem.
2. Využívat zajímavé a netradiční experimentální činnosti k získání praktické zkušenosti,
nových poznatků a jejich prohlubování
V letošním školním roce jsme navazovali na zkušenosti s krátkodobými cíli z minulého školního roku.
Směřovali jsme edukační činnosti v rámci možností na pobyty venku- vycházky, výlety. Zde jsme děti vedli k pozorování přírody, podporovali jsme citlivost dětí k prostředí, které poznávaly všemi smysly. Následné prožitky jsme se snažili umocnit jejich vlastním výtvarným, hudebním, či slovním vyjádřením. Podporovali jsme děti ve sběru přírodnin, které rovněž dále využívaly v pracovních činnostech. Dávali jsme dětem dostatečný prostor pro vyjádření vlastních názorů formou komunitních kruhů. Seznamovali jsme děti s příběhy a poezií o přírodě. Na získané poznatky jsme navazovali při práci s knihou. Pokračovali jsme v projektu„ Náš strom“ . Dětem jsme umožnili v přírodě dostatečný pohyb, podporovali jsme jejich schopnost zdolávat přírodní překážky
K získaní nových a hlubších poznatků dětí jsme zařazovali netradiční experimentální činnosti a praktické aktivity. Učitelky z 1.třídy si společně s dětmi vzaly na starost záhonek na školní zahradě, o který se společně staraly. Děti 2. a 3. třídy s pomocí pedagogů pečovaly o pokojové rostliny.Děti přinášely dle ročního období do mateřské školy ovoce, zeleninu, kterou zkoumaly všemi smyly. Využívaly je ve zdravé kuchyni, sledovaly jádřince,pecky, dužinu, kůru, stopku pouhým okem i pod lupou. Rovněž děti přinášely květiny, rostliny, kameny, mušle. Tvořily si pak koutky v nichž mohly s tímto přírodním materiálem manipulovat a experimentovat. Další informace s pomocí učitelky dohledávaly v dětských encyklopediích.K získání praktické zkušenosti děti využívaly také vodu, led, písek, vzduch, apod. Do edukačních činností učitelky zařazovaly ekologické hry, děti sledovaly naučná DVD o přírodě a vědě určené dětem předškolního věku. Ve tvořivé dílničce děti také zkoumaly vlastnosti různých materiálů ( např. tvrdost, pružnost, savost)
K těmto pokusů a experimentům využívaly didaktické pomůcky, jako žížalí farma, kořenový dům, dětský mikroskop, lupu, hra s magnety, aj.
Edukační činnosti jsme obohatili o celoškolní zábavné, naučné, soutěžní dopoledne a společné aktivity, které byly motivované k právě probíhajícímu tématu. Tyto se dětem líbily ze všeho nejvíce.
Během školního roku jsme zařazovali pravidelné tělesné aktivity, využívali jsme v dostatečném množství tělocvičnu a její vybavení, zajistili jsme organizaci plaveckého výcviku, lyžařské školičky, školu v přírodě, výlety, olympiádu MŠ.
Úzce jsme spolupracovali s městskou knihovnou.
V zimním období jsme museli opět z důvodu častého znečištěného ovzduší v našem městě omezit pobyt venku.
Děti jsme dále rozvíjeli ve specifických činnostech – flétničky, dramatika, cvičení pro radost a angličtině.
V letošním roce jsme dle projektu „Sladký život v soli“ opět navštěvovali jeskyňku.
Nadále jsme využívali integrované výuky počítačové gramotnosti v základní škole. Pokračovali jsme v partnerství projektu „ Škola bez rizik“.
Během celého roku jsme za pomoci kuchyně kmenové školy zajišťovali kvalitní zdravou stravu.
3. Zaměření ŠVP:
„Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je přece prima“
Ve školním vzdělávacím programu předškolního vzdělávání jsou nastaveny dlouhodobé cíle školy na období 4 let a zpracovány prostředky realizace, z nich vycházejí krátkodobé cíle školy – vždy na dva školní roky. V desíti integrovaných blocích mají učitelky zapracovány činnosti, kterými se snaží naplňovat cíle školy i rámcového plánu pro mateřské školy.
Tento výchovně vzdělávací proces doplňují specifické zájmové činnosti:
„Veselé pískání“ - výuka hry na flétnu
„ Cvičíme si pro radost“ - pohybové aktivity, jógová cvičení, taneční prvky
„Malá angličtinka“ - seznámení s anglickým jazykem
„Hrajeme si pohádky“ – různé formy dramatické výchovy
4. Údaje o přijímání dětí:
Zápis pro školní rok 2011/12 se konal dne 5.5.2011 . V průběhu roku došlo k drobným změnám v seznamu přihlášených dětí. V měsíci září byly přijaty tři děti, v říjnu bylo jedno dítě na žádost zákonných zástupců vyřazeno a ihned byl přijat nový chlapec, taktéž v lednu ukončilo docházku jedno dítě a v únoru jsme jedno dítě přijali.
Pro školní rok 2012/13 proběhl zápis do mateřské školy po dohodě se zřizovatelem ve stejném termínu pro většinu mateřských škol našeho města a to dne 3.5.2012.
O daném termínu jsme veřejnost informovali prostřednictvím internetových stránek školy, nástěnek mateřské školy, plakátů vyvěšených ve všech částech města.
Zákonným zástupcům jsme umožnili prohlídku MŠ a zahrady formou „Dne otevřených dveří“. Této akce jsme také využili k osobnímu přístupu ke každému zákonnému zástupci tak, abychom jej seznámili s organizací mateřské školy, s finančními náklady a rovněž s povinnostmi vyplnění žádosti o přijetí dítěte do mateřské školy, vyplnění evidenčního listu a jeho potvrzení u dětského lékaře s informací o zdravotním stavu a o řádném očkování dítěte.
Zákonné zástupce jsme rovněž seznámili s Kritérii pro přijetí do MŠ.
V letošním školním roce bylo v den zápisu přijato 44 žádostí o zařazení dítěte do
MŠ Smetanova.
Dle kritérií o přijetí a vzhledem ke kapacitě školy nebylo v termínech dle správního řízení vyhověno 17-ti žádostem o přijetí.
V měsíci červnu 2012 proběhla první informativní schůzka pro rodiče nově zapsaných dětí.
Individuálně konzultujeme s rodiči adaptační plán a termín nástupu .
5. Údaje o pracovnících školy:
V tomto školním roce nedošlo k žádným personálním změnám.
Pedagogičtí pracovníci: MŠ Smetanova 840 Bohumín
Stav ke dni 30.6.2012
1. vedoucí učitelka MŠ 100% 20 let praxe střední odborné pedagogické
2. učitelka MŠ 100% 24 let praxe střední odborné pedagogické
3. učitelka MŠ 100% 17 let praxe střední odborné pedagogické
4. učitelka MŠ 100% 11 let praxe střední odborné pedagogické
5. učitelka MŠ 100% 11 let praxe střední odborné pedagogické
Ostatní pracovníci:
7. domovnice 100% střední s maturitou
8. domovník, topič 100% odborné bez maturity
6. Další vzdělávání pedagogických pracovníků:
Vedoucí učitelka :
- Metodická poradna 24.1.2012
- Metodická poradna 17.5.2012
Člen sportovní komise při MěÚ Bohumín
Učitelky :
- Školení základů první pomoci pro pedagogické pracovníky 7.3.2012
- Zlobivé děti 21.3.2012
- Seminář projektu Progress „ Motivační seminář, začleňování výuky cizího jazyka
do výchovně vzdělávacího procesu MŠ „ 26.4.2012
- Kurz základní metodiky pro výuku angličtiny v MŠ ( červen-září 2012, 4 setkání)
Pravidelně doplňujeme knihovnu o nové tituly, zejména z Nakladatelství Portál. Učitelky využívají k aktuálním informacím odborné časopisy a literaturu – Informatorium, Poradce ředitelky mateřské školy.
Spolupracujeme s vedením kmenové školy na sjednocení dokumentace, účastníme se na jednáních pedagogické rady školy, na pracovních schůzkách.
Proškolování zaměstnanců BOZP a PO probíhá pravidelně v průběhu školního roku.
7. Další aktivity mateřské školy:
Vzdělávací práci a pobyt dětí v mateřských školách obohacujeme o různorodé akce.
Září:
- třídní schůzky
- vystoupení Divadla Štemberk v MŠ – představení „ Tři pohádky“
- zahájena výuka plavání pro děti 2. a 3. třídy
- návštěva oddělení dětské knihovny
Řijen:
- beseda v ZŠ „ Povídání o Africe“ – děti 3.třídy
- „ Jak se cvičí pejsek“ v tělocvičně ZŠ
- návštěva knihovny – 1.třída
- Divadlo v K3 „ Jak víla Modrovláska splnila tři přání“
- společná akce s rodiči „ Hrajeme si v MŠ“ -1.třída
Listopad:
- Halloween v MŠ
- návštěva kulturní akce v K3 „Pavel Novák Family“
- pohádky v K3 „ Povídání o pejskovi a kočičce“
- exkurse do DDM Fontána
- akce v MŠ „ Děti hrají dětem“ – „ Ztracený ježek“
- akce v MŠ „Martin na bílém koni“
Prosinec:
- akce v MŠ „Čertovské dopoledne“
- Mikuláš
- vánoční posezení s rodiči na třídách
- vystoupení dětí na“ Vánočním koncertu ZŠ“
- účast v soutěži ZŠ „ O nejkrásnější vánoční stromeček“
- vystoupení divadla „ Šikulka“ v MŠ
- advent v MŠ
Leden:
- návštěva knihovny – 1.třída
- učitelky hrají dětem „ O panence, která tence plakala“
- akce v MŠ „Děti hrají dětem“
- zahájení projektu „Sladký život v soli“
Únor:
- akce v MŠ „ Valentýnské dopoledne“
- KACE PRO RODIČE A DĚTI „ Maškarní ples“
- akce v MŠ divadlo „Šternberk“ - „ Tři pohádky“
Březen:
- návštěva knihovny – 1.třída
- účast ve výtvarné soutěži knihovny „ Z pohádky do pohádky“
- společná akce MŠ „ Vítání jara“
- LVVZ Malino Brdo
- akce K3 divadlo „ Obušku z pytle ven“
Duben:
- velikonoce v MŠ
- puzzliáda
- zahájení projektu „ Škola bez rizik“ „ Rizika přestupu dětí MŠ do ZŠ a jejich řešení zaváděním nových vyučovacích forem, metod a postupů, včetně využití ICT“
- účast na „ Abilimpiádě“
- divadlo Šikulka v MŠ
Květen:
- školka v přírodě – Komorní Lhotka
- účast na 16.ročníku Běhu ulicemi města
- besídky ke „ Dni matek“
- Olympiáda MŠ
- vyhodnocení soutěže v knihovně
- divadelní představení v K3 „ Včelí medvídci“
- účast na atletickém minisoutěžení „ Amis“
Červen:
- soutěžní dopoledne v MŠ ke „ Dni dětí“ – „ Hip, hap,hop“
- akce knihovny „ Čteme dětem“
- výlety jednotlivých tříd ( 1. a 2. třída – Karviná, park Boženy Němcové,
3. třída – Archeopark v Chotěbuzi)
- slavnostní rozloučení se školním rokem a školáky „ Z pohádky do pohádky“
- vystoupení kouzelníka
- noc v MŠ
Spolupracujeme s dalšími organizacemi:
Stacionář Salome Bohumín
Mateřské centrum Slůně
Dům dětí a mládeže Bohumín
V letošním roce se nám podařilo úzce spolupracovat s rodiči. Zúčastnili se v hojném počtu brigády na zahradě MŠ. Aktivně spolupracovali při přípravě akcí MŠ.
Zajímali se o chování dětí, účastnili se konzultací o výsledcích dětí, zajímali se o přípravu dětí na vstup do základní školy. Třídní schůzky proběhly v září a v prosinci.
Úspěchy MŠ:
3.místo v atletickém minisoutěžení AMIS
3.místo ve výtvarné soutěži knihovny „ Z pohádky do pohádky“
1.místo v kategorii nejmladších dětí v Běhu ulicemi města ( v této soutěži měla naše MŠ
v kategorii předškolních dětí největší účast)
8. Hodnocení:
Letošní školní rok hodnotím jako velmi úspěšný. V mateřské škole panovala příjemná atmosféra jak mezi zaměstnanci, tak směrem k dětem a jejich rodičům. Podařilo se nám realizovat mnoho úspěšných akcí, plnili jsme stanovené záměry. Já osobně jsem kladla na pedagogy velký důraz na soulad a návaznost veškeré dokumentace a došlo v tomto směru k výraznému zlepšení. V průběhu celého roku jsme opět prováděli pravidelnou pedagogickou diagnostiku a dle zjištěných poznatků jsme se snažili vyhledávat další možnosti zkvalitnění vlastní práce.
Dokumentace MŠ:
Pravidelně a přehledně je vedena dokumentace školy týkající se dětí, personálu, provozu školy, oprav a majetku, školného a plánování výchovné práce.
Nebyly vysloveny žádné stížnosti